Mikado potkurit
(PDF-muodossa)
Oy Tescon Marine Ab on Mikado Propeller Co., Ltd:n valitsema maahantuoja Suomessa.
Mikado vakiopotkurit valmistetaan ISO 4566:1992 standardin mukaisesti mangaanipronssista. Kaikkia malleja ja kokoja on myös saatavana erikoispronssista ALBC3 joka on kovempi mutta kevyempi. ALBC3 erikoispronssi sietää paremmin elektrolyytistä syöpymistä ja kavitaatiota.
Mikado "High Skew" potkurit valmistetaan ISO 4566:1992 standardin mukaisesti joko mangaanipronssista HBSC1 tai nikkeli-alumiini-pronssista ALBC3. Kovempi ja kevyempi ALBC3 on suositeltava kun teho ja käyttöolosuhteetkin ovat rajumpia. Se sietää paremmin kavitaation ja galvaanisen syöpymisen hyökkäyksiä. Lisäksi Mikado "High Skew" potkurit pyörivät muita äänettömämmin. Ne eivät hätkähdä vesipyörteiden johdosta vaan ikään kuin leikkautuvat niiden läpi.
Tyyppi K. | Tyyppi B. | Tyyppi E. | High Skew E3 | High Skew Z4 | High Skew Z5 |
Valmis potkurikartio 1:10 ja kiilaura sisältyy hintaan. Katso mitat sivun alareunalla olevasta taulukosta. |
Mikado valmistaa isompiakin potkureita.
Tällä sivulla esitellään Suomessa yleisesti huviveneissä ja pienemmissä työveneissä käytettyjä potkureita. Mikadon valmistusohjelmaan kuuluu kuitenkin monenlaisia potkurimalleja, myös isompia kokoja aina 3 metrin halkaisijaan saakka.
Kartioporauksen "avartaminen" ei ole suositeltava.
Kuten alla olevassa taulukossa käy ilmi potkurinavan ulkohalkaisijat kasvavat sitä mukaan kun akselikartio suurenee. Esim. 35mm akselille tehty navan ulkohalkaisija on 57mm . Se ei muutu suuremmaksi kun kartio avarretaan. 40mm akselia varten navan ulkohalkaisija pitäisi olla 64mm.
Aito Mikado potkuri on merkkituote. | ||||
Vasemmalla näkyvä logo ja sana "Mikado" löytyy lyötynä potkurin
napaan. Katso kuva vasemmassa alakulmassa. Sama merkintä löytyy myös potkurikohtaisessa laaduntarkkailuraportissa. |
||||
VALMISTAJA | HALKAISIJA x NOUSU | SARJANUMERO | ||
M I K A D O | 26" x 18" | NR. 7572 |
Yläkulmassa näkyvä kuva vastaa Mikadon potkurikoodi: HR2618M50. Koodi antaa seuraavia tietoja:
H = Potkurityyppi: 4-lapainen, standardimuoto, AR 0,69. Muut tyypit K ja B sekä "High Skew" E ja Z (Katso yllä näkyvä kuva)
R = Pyörimissuunta: Oikealle pyörivä (R = Right). Vaihtoehto (L = Left) vasemmalle pyörivä (Katso potkurin takaa eteen)
26 = Potkurin halkaisija: Pyörimiskehän halkaisija 26" (660,4 mm). Mitta kärjestä keskipisteeseen x 2 (Halkaisija määrää hinnan)
18 = Potkurin nousu: Teoreettinen eteneminen 18" (457,2 mm) pyörimiskierrosta kohti (Nousu ei vaikuta hintaan)
M = Materiaali: Mangaanipronssia HBSC1. Japanilaisen teollisuusstandardin JIS 5102-1990 mukaan (Standardimateriaali)
50 = Potkurikartio: Valmis 1:10 kartio 50 mm akselia varten. Navan mitat ISO standardi 4566:1992 (E) (Mitat Taulukko 1 mukaan)
45 = Voi laittaa kartiotunnuksen tilalle kun halutaan esiporausta (keskireikä) 45 mm akselia varten (P = Pilot Bore, esiporaus)
Potkurinapa ISO4566:1992(E) standardin mukaan.
|
Kartio 1:10 ja kiilaura ISO standardin mukaan (Taulukko 1). Esimerkki: Rivi joka alkaa Aks. Ø 35 mm antaa valmiin kartion mitat A ja B, navan ulkomitat D, G ja C ja kiilauran mitat F x E. ( siis Taulukko 1). Kun akselin halkaisija muuttuu kartion ja navan ulkomitat muuttuvat vastaavasti. Esiporaus. Asiakas viimeistelee kartion ja kiilauran.(Taulukko 2). Kun tilataan vain "esiporaus" sen halkaisija määräytyy potkurin halkaisijan mukaan. Esim. sarakkeessa Tyyppi H ja riville 20" löytyy esiporaus øA 35 mm akselia varten. Navan pituus G = 90 mm ja ulkohalkaisija D = 57 mm. Mikäli suunnitelmat lopullisen akselikartion suhteen vaativat pienemmän tai isomman esiporauksen on syytä ilmoittaa siitä tilauksen yhteydessä. |
Taulukko 1): Valmis kartioporaus ISO 1:10. | Taulukko 2): Esiporattu (Pilot Bore) potkurinapa. | ||||||||||||||||
Aks. Ø | Valmis kartio mm | Navan ulkomitat mm | Kiilaura | Potk. | Tyyppi K | Tyyppi B | Tyyppi H | Tyyppi E | Tyyppi Z | ||||||||
mm | A | B | D | G | C | F x E | Ø" | G / D | øA | G / D | øA | G / D | øA | G / D | øA | G / D | øA |
20 | 20 | 15 | 35 | 50 | 30 | 6 x 2,7 | 14" | 60 /42 | 25 | 80/52 | 30 | 80/52 | 30 | 80/52 | 30 | 80/52 | 25 |
22 | 22 | 17 | 39 | 50 | 37 | 6 x 2,7 | 15" | 60 /42 | 25 | 80/52 | 30 | 80/52 | 30 | 80/52 | 30 | 80/52 | 25 |
25 | 25 | 19 | 42 | 60 | 37 | 8 x 3,2 | 16" | 60 /42 | 25 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 |
*(28) | *(28) | (21) | (45) | (70) | (40) | (8 x 3,2) | 17" | 80/52 | 30 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 |
30 | 30 | 22 | 52 | 80 | 45 | 8 x 3,2 | 18" | 80/52 | 30 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 100/64 | 40 | 90/57 | 35 |
*(32) | *(32) | (24) | (52) | (80) | (45) | (10 x 3,2) | 19" | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 90/57 | 35 | 100/64 | 40 | 100/64 | 40 |
35 | 35 | 26 | 57 | 90 | 50 | 10 x 3,7 | 20" | 90/57 | 35 | 100/64 | 40 | 90/57 | 35 | 100/64 | 40 | 100/64 | 40 |
40 | 40 | 30 | 64 | 100 | 55 | 12 x 3,7 | 21" |
Älä avaa heikentävä ylisuuri øA. Tilaa isommat G / D. | 100/64 | 40 | 100/64 | 40 | 100/64 | 40 | 110/75 | 45 | |
45 | 45 | 34 | 75 | 110 | 65 | 14 x 4,2 | 22" | 100/64 | 40 | 100/64 | 40 | 110/75 | 45 | 120/84 | 50 | ||
50 | 50 | 38 | 84 | 120 | 75 | 14 x 4,2 | 23" | 110/75 | 45 | 100/64 | 45 | 110/75 | 45 | 120/84 | 50 | ||
55 | 55 | 42 | 94 | 130 | 80 | 16 x 5,2 | 24" | 110/75 | 45 | 100/64 | 45 | 120/84 | 50 | 120/84 | 50 | ||
60 | 60 | 46 | 105 | 140 | 90 | 18 x 5,3 | 25" | 110/75 | 45 | 130/90 | 55 | 120/84 | 50 | 130/90 | 55 |
Sinkkianodit suojaavat parhaiten suorassa kontaktissa. Muuten sähköä johtava yhteys on varmistettava tai suojausteho on nollassa. | Ulosvetäjä ei jätä naarmuakaan ja irrottaminen on helpompi kuin lekalla lyöden. Varapotkuri ja ulosvetäjä pitäisi aina olla mukana veneessä. | Tämä potkuri on kerran irrotettu lekalla lyöden. Joka lavassa on rumat jäljet. Vasaroiminen voi tehdä muutakin pahaa kauneusvirheiden lisäksi. |